הרצאות על בית המקדש

בית המקדש היה המקום בו על פי האמונה היהודית הקדוש ברוך הוא השרה את שכינתו בתוך העולם האנושי. הוא כבורא נמצא בכל מקום, אך הוא ציווה על עם ישראל “ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם” ועם ישראל הקים את המשכן ולאחר מכן את בתי המקדש בהתאם לציווי זה.

בית המקדש שכן על שיא גובהו של הר הבית- שעל שמו הוא נקרא. לצערנו כיום עדיין לא בוצע מחקר ארכיאולוגי בהר והממצאים הקיימים בידנו הם בזכות פרויקט סינון העפר מהר הבית.מלבד היותו מקום דתי בעל חשיבות עליונה וקדושה הוא היה גם מקום בעל חשיבות לאומית- בית המקדש היה הסמל של המלכות שהייתה בארץ, וסימל את החוזק והעוצמה שלה. בשיאו, בני עמים רבים אחרים עלו אליו, כסמל להכרה במלכות  הקדוש ברוך הוא – “ביתי בית תפילה יקרא לכל העמים”.

כיאה למבנה כל כך חשוב, המראה והמבנה שלו גם כן היו חשובים מאוד וסימלו דברים רבים. דרך הבניה, הכלים השונים והעיצוב הפנימי והחיצוני שלו היו כולם בעלי משמעות רבה ואנו מאמינים כי מצווה על עם ישראל לקדם את בניין בית המקדש בהובלת ממשלת ישראל.

בית המקדש הראשון חרב על שלושת העבירות – עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים  ואילו בית המקדש השני חרב בעיקר בגלל שנאת חינם.  שני בתי המקדש הוחרבו בידי אויבי ישראל משום שהיו הסמל לאחיזה היהודית בארץ. בהחרבתם הייתה אמירה שהוכרעה המלכות היהודית כאן בארץ, ורבים מהתושבים נשלחו לגלות.

מאז חורבן בית המקדש השני על ידי הרומאים, בשנת 70 לספירה, לא קם מבנה אומקום בעל חשיבות זהה או קרובה לכך אצל העם היהודי. כל אלפי השנים הללו יהודים כיספו, חלמו והתפללו לחזרת עם ישראל לארצו ולבנייה של בית המקדש.

בדורנו, אכן קרה הנס והפלא הגדול של חזרת עם ישראל לארץ ישראל. מה שעוד לא קרה, הוא בניית בית המקדש מסיבות פוליטיות ודתיות שונות. כתוצאה מכך שחזרנו לארץ אבל בית המקדש עוד לא נבנה, עם הזמן חלה שחיקה בזכרון של כולנו את בית המקדש. החיים שלנו פה טובים, אנחנו חיים ומוגנים בארץ ישראל, ולכן קשה מאוד לזכור שמשהו חסר לנו. זה כמו להיות עיוור צבעים מבלי לדעת שקיים צבע בעולם בכלל. אנחנו כבר לא זוכרים מה חסר לנו.

אולי בגלל זה, כדאי לשמוע מפעם לפעם הרצאה על בית המקדש ולהיזכר במה שעדיין חסר לנו.
הרצאות על בית המקדש

הרצאה על בית המקדש

הרצאה על בית המקדש יכולה להתייחס לבית המקדש מהיבטים שונים. החל במובן הכי פרקטי, היכן עמד על הר הבית, איך  היה נראה ואיך הייתה מתנהלת העבודה בו, שירת הלוויים, הקרבת הקרבנות, וכלה במשמעויות הרוחניות הגבוהות שלו ובהשלכות התרבותיות וההיסטוריות של החורבן.

הרצאה על בית המקדש יכולה להתאים לכל קבוצה ולכל גיל. ניתן להתאים את התוכן שלה לקהל היעד גם מבחינת הרמה וגם מבחינת התוכן- אם מדובר למשל בקבוצה של חובבי מוזיקה יכול להיות שהם יתעניינו יותר בשיח רחב על שירת הלוויים וכלי הנגינה במקדש מאשר על עבודת הקורבנות.

ניתן גם להתאים את ההרצאה למעגל השנה. אם מתקרבים לאחד מהימים שמציינים את החוסר שלנו בבית המקדש, כמו עשרה בטבת, תשעה באב או יום כיפור, אפשר להרחיב את ההרצאה ולדבר על החורבן, הסיבות שהובילו עליו ועל איך הן יכולות להיות רלוונטיות לימינו.

הרצאות כאלו חשובות כדי להשאיר את בית המקדש בתודעה שלנו, להזכיר את החשיבות שלו אצלנו ושהחיים שלנו יפגשו בו, למרות שנראה שבמציאות הנוכחית אין שום ממשק אליו ונדמה שאולי אף פעם לא יהיה עד שיוקם מחדש במהרה בימנו.

למידע נוסף אודות הרצאות על בית המקדש לחצו כאן.

 

 

פוסטים אחרונים

להגיב

צור קשר

אנו לא זמינים כרגע. אנא השאירו הודעה ונחזור אליך ממש מהר.

התחל להקליד והקש Enter כדי לחפש